2011-10-13

Landsmöte i bakgrunden?

Folkpartiets landsmöte, som börjar i morgon, riskerar såklart att dränkas av vissa andra händelser. Men lite uppmärksamhet blir det nog.

Jag har hyfsad framgång inför mötet i mitt motionerande. Motionen om att införa licens för farliga hundraser är bifallen av partistyrelsen, likaså en motion jag undertecknad - skriven av Per-Åke Fredriksson i Gävle - om en liberalisering av skuldsaneringslagen har fått bifall.

Från Östergötland har vi skickat in en motion om ökade satsningar på underhåll och reinvesteringar i infrastrukturen - ursprungligen skriven av Kjell Fransson, Motala - och den har också fått bifall från PS.

Under flera år är vi några stycken som drivit på för liberaliseringar i turordningsreglerna i LAS. Det gick åt motsatt håll 2007, men 2009 flyttade landsmötet i vår riktning. Nu landar de helt på vår ståndpunkt och föreslår att "sist in, först ut" ska avskaffas och att det istället ska vara kompetens som är grunden.

Jag kommer också driva på för min motion om att säga nej till datalagringsdirektivet. Den har fått nej från PS. 2009 lyckades Niklas Frykman och jag vinna över PS när vi fick landsmötet att ställa sig bakom att livstidsstraffet skulle vara kvar (något FP tidigare ville avskaffa). Så det finns hopp.

Inga kommentarer: