2012-05-01

Har hittat kammaren

Jag har ägnat del av dagen åt att leta mig runt i riksdagshuset. I morgon klockan nio ska jag debattera våldbejakande extremism i kammaren (där har ni ett syftningsfel som heter duga!) så jag tänket att det kan vara bra att hitta dit. 

Testade på att stå i riksdagens talarstol också. Då gick det verkligen upp för mig att imorgon ska jag stå där och debattera. Pirrigt, minst sagt!


Ämnet är alltså våldsbejakande extremism. Regeringen har lagt fram en handlingsplan för att motverka sådana yttringar och stärka demokratin. Det är intressant läsning. Jag hade lite tur att det var det första jag fick gripa mig an, eftersom jag läste Säkerhetspolisens och Brås rapporter 2010 redan.

I huvudsak finns det tre grupper som är våldsbejakande: vitmakt, vänsterautonoma och islamister. Det finns många bra punkter i handingsplanen, men jag tänkte framförallt hålla fram den om avhopparverksamhet.

Idag finns hjälp för de som vill hoppa av från vitmakt-grupper, men ingen specifikt riktad mot de andra två. Extra viktigt är det för islamistgruppen. Den skiljer sig nämligen från de andra eftersom det inte finns något naturligt avhopp när de blir äldre. I vitmakt- och de vänsterautonoma grupperna hoppar folk av senast vid 25 års ålder. Det sker inte hos islamisterna.

Ett stort tack vill jag rikta till Karin Granbom Ellison, vars plats jag tar under tiden hon är föräldraledig. Hon har lämnat över uppdraget på ett föredömligt sätt! Jag känner mig så väl förberedd man kan vara. Hoppas bara nu jag hittar till kammaren imorgon...

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis till det nya, om än tillfälliga, jobbet.
Och välkommen till Stockholm. Vi behöver fler som dig i riskdagen (jo, det stavas så numera) och i Stockholm.