2012-05-11

Tack Bo Lundgren

Igår hade KU utfrågning av riksgäldsdirektören Bo Lundgren. På morgonen innan kom jag att tänka på första gången jag träffade Lundgren. Det var på Alléskolan i Hallsberg, där jag 1994 hade börjat på gymnasiet.

Lundgren var då skatteminister och pratade i aulan inför valet. Han berättade bland annat om den borgerliga synen på skatter, varför han inte tyckte det var rättvist med världens högsta skatter. Det var första gången som jag hörde ett lite mer utförligt borgerligt resonemang om skatterna. Mina föräldrar hade fram tills dess alltid varit socialdemokrater och Pålsboda och Svennevad var ingen högborgerlig bygd direkt.

Så när jag hörde det klack det till i huvudet på mig. Jag tyckte det lät väldigt vettigt. Där och då tror jag min resa mot en liberal åskådning - i alla fall inom ekonomisk politik - började.

Det berättade jag för Bosse innan förhöret, och kommenterade att han trots det inte lyckades fullt ut. Jag blev ju bara folkpartist.

Inga kommentarer: