2011-08-16

Sommarläsning I

Nu är det full fart på jobbet igen. Istället för böcker kommer jag läsa kommunala handlingar. Jag gillar själv att läsa vad folk avverkat för böcker under semestern, så jag tänkte dela av mig av mina. Statsministern har ju dessutom föregått med gott exempel och meddelade att han läst fyra Läckberg-deckare.

Det blev ganska många i sommar, så jag delar upp det, tre åt gången. Här är de första tre.

Bloodmoney - David Ignatius

Ignatius är en intressant författare. Mångårig kolumnist på Washington Post med mycket stora kunskaper om arabvärlden och underrättelsetjänster. Sägs att CIA att läser honom med stort intresse, för de kan faktiskt lära sig ett och annat.

Dessa kunskaper kombinerar han i Bloodmoney. En katt-och-råtta-lek utspelar sig mellan ett hemligt underrättelseorgan och en dold motståndare någonstans i Pakistan.

Spännande och läsvärd, men når aldrig de riktigt höga höjderna.


Better Then Sex - Hunter S Thompson

Thompson beskriver sin kärleksrelation till politik och framförallt presidentkampanjen 1992. Jag har svårt för hans sätt att skriva, så gillade den inte så värst mycket. Men den sägs vara en klassiker.









Inside Political Campaigns - James Bowers, Stephen Daniels

Elva personer skriver om olika delar av politiska kampanjer. Bra och intressant, men endast för de nördiga.

Inga kommentarer: