2011-05-11

Skolk i betyget? Nej tack, ja tack

24NT ska snart intervjua mig om skolk i betyget. Jan Björklund och regeringen tänker ta beslut att skolk ska skrivas in i terminsbetyget, trots kritik från en del remissinstanser.

Så vad tycker jag om skolk i betyget?

Nej tack, jag hoppas att så få elever som möjligt ska få något skolk inskrivet.

Ja tack, jag tror möjligheten att göra det kommer minska skolket.

Skolverkets reaktion och argument känns minst sagt flummiga:

"Hur ska man bedöma en elev som ständigt är tio minuter sen till lektionerna?"

Öh, va? Är inte det ganska uppenbart att sen ankomst är skolk? När jag var lärare hade jag problem med sen ankomst hos några elever i en klass. De kom ofta fem-tio minuter försent. Efter ett tag började jag låsa dörren när lektionen började och plötsligt kunde de komma i tid.

Man måste vara klar och tydlig med att skolk inte är acceptabelt. Både mot elever och Skolverket tydligen.

Men kan det då inte finnas orsaker till skolket? Att eleven mår dåligt? Jo, självklart. Desto viktigare att uppmärksamma problemet. Ingen elev mår bättre av kravlöshet och att ingen ser att man mår dåligt.

I Norrköping har Folkpartiet motionerat om att skriva in skolk i betyget, men blivit nedröstade av de rödgröna.

1 kommentar:

Karina sa...

jag tycker inte att skolk ska tas med i betyget när ungdomar skolkar kan ha olika orsaker en dålig skola som inte stimulerar och undervisning inte är rolig och bra sen kan det också bero på sociala problem hos familjen ska vi då straffa dessa ungdomar för att dom har den här situationen och sätta med detta i betyget nej tack Karina Hansen