2011-05-24

Orealistiska förväntningar på jobbkommissionen?

Utan tvekan är jobbkommissionen är rejält kliv i rätt riktning. Början har varit snabb och fokuserad på resultat. Men samtidigt blir jag lite oroad när jag hör och läser Lars Stjernkvist (S) och Fredrik Bergkvist (M).

Fredrik säger i 24NT att han tror det är möjligt att vi är nere på rikssnittet för arbetslösheten till 2014. Lars låter på ett liknande sätt. Det är inget fel i att vara optimist, men samtidigt farligt att inte vara realist.

1990 hade Norrköping 66 000 sysselsatta. 2009 var siffran 56 000. Andra kommuner hade samma nedgång, men har återhämtat sig. Norrköping rör sig också i rätt riktning, men väldigt långsamt. Vi har ökat sedan 1997, men i så långsam takt att det skulle ta 27 år att nå upp till 1990 års nivå om vi fortsätter likadant.

Det är med andra ord en väldigt stor utmaning vi har. Jag är helt övertygad om att vi kan klara av den. Men det kommer kräva ett väldigt fokuserat arbete, och vi får inte bli besvikna om det inte är klart på två-tre år.

Mitt sparsamma ätande igår hade effekt. Jag vägde mig i går morse, och i morse. 1,6 kgs skillnad.

Har väl inte meddelat det officiellt tidigare, men jag försöker - som alla andra typ - gå ner lite i vikt. Efter nyår nådde jag 90 kg för första gången. När jag gick ut gymnasiet stod jag på 68 kg. Det var dags att göra något åt det. Nu är jag nere i 82,4. Målet är 80 kg innan juli.

Men att svälta sig dit går inte. Kör jag svältkost ställer kroppen in sig på det och suger i sig varenda kalori. Så idag ska jag äta en redig lunch.

Inga kommentarer: