Är det en rimlig del av en körkortsutbildning att svara på frågor om vad man tycker om droglegalisering i Holland? Självklart inte. Ändå är det precis vad tusentals körkortselever numera tvingas genomgå. I alla fall om de går på en körskola som ansluten till STR, Sveriges Trafikskolors Riksförbund.
Jag och Martin Ängeby har samarbetat kring en artikel som publicerades i Expressen. Den följdes upp av en ledartext om samma ämne och igår medverkade Martin i morgonsoffan där han debatterade med STR:s ordförande.
STR är en stenhård lobbyorganisation som lobbar extremt hårt mot politiker och tjänstemän. Deras mål är att flytta så mycket som möjligt av privat övningskörning över till trafikskolorna. För ett par år sedan försökte de få till att man endast skulle få övningsköra i bilar med dubbelkommando. Det lyckades de inte med, men fick istället till en obligatorisk introduktionskurs och en riskutbildning, Riskettan. Det är där man får svara på frågor om droglegalisering.
Intäkerna för dessa två nya utbildningar är cirka 160 miljoner kronor för körskolorna - per år.
Det är inget fel att gå i körskola, det har jag gjort själv, och det är ett mycket bra komplement till privat övningskörning. Men det viktigaste är att övningsköra så mycket som möjligt. Gör man det bara i körskola blir det väldigt dyrt.
2 kommentarer:
Själv tycker jag att privatkörning är helt underlägset körskola. Risken med privatkörning är att man lär sig fel/inte får in rutiner och dylikt.
Sedan finns det naturligtvis dåliga skolor också, men det kan man ju aldrig försäkra sig helt mot.
Det verkliga problemet är Vägverktes godtycke vid uppkörningar. Beroende på hur inspektören röstar kan man lika gärna bli kuggad som godkänd. Min körlärare berättade om en elev som kuggats efter en perfekt uppkörning eftersom han inte stängt av motorn under en halvminutslång paus vid en tågräls. Just den här inspektören var nämligen extra tänd på klimatalarmismen.
Likadant på skogsvägar. En inspektör kan kugga en för att man kör på trean och således inte följer grundprincipen om försiktighet. En annan kan kugga en för att man kör på tvåan och således släpper ut onödigt mycket avgaser.
Möjligen borde valhemligheten luckars upp något så att den uppkörande har rätt att få veta inspektörens politiska preferenser. :-D
Som sagt är det inte fel att gå körskola, problemet är om man bara tvingas gå där. För mig var det ett utmärkt komplement. Mina föräldrar lärde mig lite fel och hade svårt att förklara, vilket är förståligt, hur ofta tänker man på hur man växlar?
Då var körskolan mycket bra. Men det enda som bevisats minska risken för olyckor är antalet övningstimmar, inget annat.
Skicka en kommentar