2010-08-09

Livsfarliga hundar

Både Aftonbladet och Expressen skriver om Mia som attackerades och skadades svårt av en rottweiler i Borås.

- Jag är djurvän och jag vet att många säger att det inte är hundens fel. Men om den här hunden som tydligen inte var aggressiv tidigare helt plötsligt kan gå till attack - då frågar jag mig om vi vågar ha sådana hundar bland oss? säger Mia Jonson.

Lösningen på detta problem stavas sträng licens, som jag och Peter Kjällkvist skrivit om flera gånger tidigare, bland annat i Svenska Dagbladet.

Förslaget går ut på att de allra farligaste hundraserna inte ska vara tillåtna som sällskapshundar. Hundarna i nästa kategori, exempelvis troligen rottweiler, får finnas som sällskapshund men då ska man ha rasspecifik utbildning för den hunden, hunden ska mentaltestas och man får inte vara dömd för grova våldsbrott etc.

Läs också Peter Kjällkvists blogg.

Inga kommentarer: