2010-08-05

En icke-fråga - som alla kommenterar

Tydligen är det en icke-fråga med burka i skolan. Trots det har alla partier kommenterat, är media fyllda med kommentarer från fackföreningar, rektorer, statsvetare och för tillfället har 56 bloggar länkat till DN:s artikel, 36 till SvD:s, 26 till Aftonbladets artikel om förslaget.

Jag tror inte det är en stor fråga så till vida att massa människor har på sig burka i skolan, men uppenbarligen är det en väldigt känslig fråga, som vi behöver diskutera.

Framförallt är detta med slöja, burka, niqab osv en jämställdhetsfråga för mig. Jag är ledsen, men jag kan inte se det som något annat än ett uttryck för en dålig kvinnosyn, när man kräver att kvinnorna ska skyla sig på det sättet. Jag vet också att det inte alltid är så, men i grunden är det inte sunt. Att därifrån gå till att förbjuda tycker jag inte man kan göra, men i vissa situationer är det självklart inte lämpligt. Till exempel i skolan där burkan gör undervisningen svårare.

1 kommentar:

Unknown sa...

Kan du inte få bort förbudet mot keps i skolan?