2011-05-05

Så skönt att bin Laden är död

Först trodde jag inte det var sant. Slog på The Voices morgonshow på femman medan jag vaknade. De sa att Osama bin Laden var död. Bytte omedelbart till SVT, eller om det var TV4. Tog några minuter innan det sjönk in. Sen blev jag så oerhört glad att jag var tvungen att ringa Erik Svansbo och prata av mig.

President Obama filar på formuleringarna innan han ska berätta för nationen och världen att Osama bin Laden är död.

Dagen till ära satte jag på mig en "stöd våra trupper"-pin och hade en näsduk med de amerikanska färgerna.

Nu finns det stollar som menar att det inte spelar någon roll att bin Laden är död. Flera verkar också vara väldigt missnöjda att han inte ställdes inför domstol. Jag skulle inte haft något mot om han hamnat där, men huvudsaken är att han inte kan ställa till mer skada. Även utan domstol har rättvisa skipats.

Och självklart spelar det roll att han är död. Förutom att han inte kan hitta på med djävulskap så var det symboliskt viktigt att världens supermakt lyckades knäppa världens värsta terrorist.

Några tror att Barack Obamas omval nu är gjutet. Då har man verkligen bristande kunskaper om amerikansk politik. Att det hjälper honom att bli omvald råder inget tvivel, men just nu är ekonomin den stora frågan i USA. Den första president Bush var mycket populär efter första Gulf-kriget. Men ekonomin dominerade valet och Bill Clinton vann.

Jag utvecklar tankarna kring bin Ladens död och Obamas omval på amerikanskpolitik.se.

På kort tid har Obama fattat två säkerhetspolitiska beslut som jag gillar: Insatsen i Lybien och insatsen mot bin Laden.

Inga kommentarer: