2009-09-21

Kultursnobberi på hög nivå

Jag, som obildad lantis, fattar ingenting. Det var väl ungefär kontentan av Mats Söderlunds argument mot mig i debatten om konstnärslöner.

Jag förklarade inledningsvis att för mig handlade detta om en princip, där jag tycker att fullt friska, arbetsföra människor inte ska få pengar livet ut, utan krav på motprestation. Det gäller konstnärer likväl som politiker. Mats förklarade då, för första gången av många, att jag uppenbarligen inte begrepp något om konstnärligt skapande. Det har han säkert rätt i, men jag känner och känner till många konstnärer som skapar utan att ha någon livstidslön.

Han tyckte naturligtvis att det var förfärligt att dessa högdjur skulle behöva producera något som säljer. Det jag påpekade, dock lite otydligt tycker jag nu i efterhand, är att det är ingen som tvingar dom att göra det. Dom får gärna skriva böcker som ingen läser, bara vi andra hårt arbetande människor slipper betala dom för att göra det.

När jag berättade att jag själv skriver en rätt smal bok, som få kommer läsa, och tänker ge ut den gratis på Vulkan.se gick han verkligen igång. Hur kunde jag - en obildad amatör - ens våga jämföra mig med giganter som Jan Myrdal (en av dom som lever på livstidslön).

Jag har fruktansvärt svårt för såna där kultursnobbar som tycker att dom är så fina, och viktiga, att de har någon sorts rättighet att leva på andras bekostnad. De flesta inom kulturen som jag har stött på är inte sådana alls, utan just hårt arbetande människor som brinner för vad de gör - och faktiskt producerar mycket bra, utan livstidslön.

Ni kan höra debatten här.

19 kommentarer:

BengtL sa...

Det gick inte många dagar innan vi fick vår egen Göran Hägglund i Fp.
Det var pinsamt att som folkpartist lyssna på debatten i morgonekot

/Bengt Larsson, Fagersta

Mathias Sundin sa...

Vad jag vet så står Folkpartiet bakom förslaget att stoppa konstnärslöner i framtiden.

Du får gärna förklara varför en del människor ska få garanterad lön resten av livet, utan krav på att prestera något. Är det något du tycker ska finnas på andra områden också?

Daniel sa...

Håller med dig till fullo.

Torbjörn Karfunkel sa...

Mathias, du har mitt fulla stöd. Om ingen vill betala för konsten, så beror det vanligen på att det är skräp...jag skulle rent av vilja påstå att det måste vara skräp. Konst som måste tvingas på folk, är det nåt att ha?

JS sa...

Stå på dig Mathias! Jag lovar att du har många på din sida. Blotta tanken på konstnärslön gör mig, och många jag diskuterat med, heligt förbannad.

Unknown sa...

Jag tycker att garantilöner borde uttökas till att omfatta all verksamhet inom sveriges gränser. Personligen skulle jag mycket väl kunna tänka mig att från och med idag och fram till pension överväga att göra nytta utan att faktiskt komma dithän att jag faktiskt åker ut till kund och gör något med full lön iallafall! Det är ju helt GENIALT!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Klart Mats är sur. Han vill ju fortsätta att stjäla av staten, vilken han tyvärr kommer att få fortsätta med. Vem vill inte få en helt ok lön och utan motprestation sitta på fik och dricka kaffe latte hela dagarna medans alla andra sliter hårt för att öveleva och systematiskt bli bestulna på sina egna pengar som sedan skänkes till självutnämna övermänniskor.

Joel sa...

Jag förklarar här med Mats Söderlund,ärketölp i Svenska Författarförbundet, ägd!

Johan Ingerö sa...

Vilken sopa! Fantastiskt att du höll dig så lugn.

Mathias Sundin sa...

Johan: Det var inte helt lätt. Glömde ett par saker jag skulle säga för jag fick koncentrera mig på att inte bli arg =)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jo, det hördes att du var lite distraherad Mathias, men inte lik arg som honom.

Du gjorde en bra insats!

:-)

Wilhelm Svenselius sa...

Otroligt bra jobbat, Mathias!

Arvid sa...

Vi har sannerligen fått vår egen Göran Hägglund i Folkpartiet, and I love it! :D

Oskar sa...

Har ej lyssnat, men vad jag läst låter utmärkt! Starkt jobbat, bra att någon säger ifrån!

BengtL: Vad är det för debatteknik att hävda att det ena eller andra är pinsamt? Kom med argument, varför ska kultureliten få betalt av folks skattepengar utan att ens behövs göra något?

Unknown sa...

Jag lyssnade på din debatt, och kom fram till en otroligt bra sak. Jag är 20 år gammal, och är fotbollstränare för pojkar 14 år. Jag tycker att de är kul, jag får ingen lön. Det gynnar samhället. Jag har ingen som helst koppling till någon av spelarna förutom då just fotbollslaget. Vad är motivationen för mig att gratis gå upp tidigt lördag-söndag morgon för att "gå på match" en gång i veckan. Eller dom 7-8 timmarna jag lägger ner på deras träningar under en vecka? Det är kul. Inte sitter jag och gnäller. Jag har mitt jobb. Jag har mitt privatliv. Och då undrar jag varför inte jag har en garanterad lön för det livet ut? Jag bidrar ju ganska bra till samhället jag med. Det är vad jag tycker i alla fall. Man kan ta fram så många exempel på detta. Bara för att han tycker om och skriva böcker så ska han ha en lön utan ett behöva göra ett skit. Kan inte jag också få en lön på 17-18 tusen i månaden nu när jag är fotbollstränare, och även när jag slutar? Skulle vara guld värt för mig. Då kunde jag träna ännu fler lag och hjälpa ungdomar ännu mer. Han tycker om kultur, jag tycker om sport. Båda har en hobby. Båda "gynnar" andra. Han har betalt för de. Inte jag. Kommentarer på de tack.

Unknown sa...

Glömde en sak..

Mathias, du är så jävla bra.

Det fromma livet sa...

Jag gick med i gruppen "inga mer pengar till konstfack", INNAN jag tagit ställning till Anna Odell. Tack och lov tog jag mitt förnuft till fånga och ändrade min inställning.
Jag tycker till skillnad från sporten att kulturen alltid fått för mycket utrymme.
Idrott är verkligen inte bara av godo. I små orter, där endast idrott finns för ungdomar - kultur satsar man överhuvudtaget inte på - finns inget annat för ungarna att göra än att ta droger för att det inte finns något för dem.
Mathias Sundin: Du kanske tycker Göran Hägglunds utspel föll dig i smaken. Fick en chock då jag såg att jag är med i en grupp som stödjer att konstnärslönerna ska slopas.
Mindre pengar till den pennalistiska idrotten, mer pengar till mångfalden inom kulturen. Det får människor att trivas och må bra.

Det fromma livet sa...

"Jag tycker till skillnad från sporten att kulturen alltid fått för mycket utrymme."
Menade såklart tvärtom. Var för upprörd då jag skrev detta. Idrotten har alltid fått för mycket utrymme ska det såklart vara.