2009-09-14

Ta bort fribeloppet helt

Mer pengar till studenterna blir det från 1 januari nästa år, skriver Jan Björklund och Tobias Krantz på DN Debatt idag. 350 kronor mer i månaden, blir det. Dessutom höjs gränsen för hur mycket en student får tjäna utan att studiebidraget minskas, fribeloppet. Från 107 000 kronor per år till 136 400 kronor.

Jag tycker man kan ta bort den här gränsen helt. Det borde vara upp till var och en att bestämma hur mycket man vill jobba vid sidan av studierna. Den största delen av studiemedlen är dessutom lån, vilket jag antar att de flesta inte skulle ta ut om man kan ersätta det med lön. Själva bidragsdelen är ju bara en liten del av hela beloppet.

Per Altenberg argumenterar till viss del för att det ska finnas en gräns, eller i alla fall att studiemedlen ska räcka.

3 kommentarer:

Jonas Sahlin sa...

Själv tycker jag att det är rätt vettigt med någon form av behovsprövningmekanism när staten erbjuder studiebidrag och väldigt förmånliga lån. Taket utgör en ganska rimlig sådan.

Mathias Sundin sa...

Jo, rent principiellt håller jag med dig. Samtidigt tror jag att om folk fick jobba mer skulle uttaget av framförallt lånen minska, vilket skulle gynna skattebetalarna.

Tobias Josefsson sa...

Personligen tycker jag att heltidsstudier ska kräva minst heltid och därmed bör inte studenter i någon större utsträckning hinna med att arbeta så att maxbeloppen uppnås.

Om utbildningarna är för "enkla" är det hög tid att göra något åt det, det finns enligt min erfarenhet alldeles för slappa program och kurser...