Jag vet inte exakt vad sådana tåg skulle kosta, men med den reservationen känns det rimligt att satsa på det senaste, inte det näst senaste. Tågen kommer tidigast börja rulla 2023, då är dom ännu mer omoderna. 2023, då trodde man förr att bilar och allt möjligt skulle flyga. Att köra tåg i bara 320 km/tim känns futtigt. Men det är väl inte så man ska fatta beslut.
Seved Monke skriver också om snabba tåg.
Johan Norbergs nya bok finns ute i bokhandeln nu. Han skriver om lycka. Om jag får tag i boken på väg hem idag, blir i alla fall jag lite lyckligare.
Barack Obama levererar vallöften: Tullar som hindrar frihandel.
1 kommentar:
Kul att du ser frammåt! Eftersom maglevtåg kan klättra mycket bättre (10%) jämfört med TGV/ICE (3,5%) och kräver kurvradier på 1,6km för 300km/h och 4,4km för 500km/h, jämfört med Banverkets ca 7km för max 320km/h så kan man undvika dyra tunnlar och broar. Totala kostnader hamnar på ungefär detsamma som för höghastighetståg, eller möjligen lägre. Läs mer på http://byggmaglev.se/2009/08/01/ekonomi/
Skicka en kommentar