2010-03-11

Är detta jordens undergång, Staffan Danielsson?

Jag har debatterat riksdagens självständighet en del med Staffan Danielsson, riksdagsledamot för Centern, i Corren. Han har inte menat att det är jordens undergång om regeringen förlorar en omröstning i riksdagen, men inte så värst långt därifrån.

I dag förlorade regeringen en omröstning. Riksdagen beslutade med siffrorna 131-130 att erkänna folkmordet 1915. Gulan Avci, Agneta Berliner, båda FP, och Anneli Enochson (KD) röstade för ett erkännande och fick stöd av politiska vilden Göran Thingwall. Den senare verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan, men hamnade han rätt.

Det här oerhört nyttigt för svensk demokrati! Riksdagen är folkets främsta företrädare står det i grundlagen, första kapitlet. I dag var den faktiskt det. Stort!

1 kommentar:

Staffan Danielsson sa...

Inte jordens men på sikt alliansens, om vi börjar fälla vår regering.

Jag utesluter inte att kunna gå emot sitt parti och regering, det kan finnas frågor och folkmordet är i det häradet, men börjar allt fler frifräsa så är det inte riksdagens som är vinnare utan - hemska tanke - de rödgröna.

För om du , Mathias känner efter och röstar med hjärtat oavsett vad regeringen tycker, och vi andra gör detsamma, då är en fyrpartregering med knapp majoritet snart ett minne blott.

jag vet, för jag upplevde ett halvt 1900-tal där s ständigt regerade , och jag vill inte se ett sådant 2000-tal!

Och det vill du väl ändå inte heller, Mathias?

har bloggat på http://staffandanielsson.blogspot.com