2010-03-18

Väljarkontrakt mot datalagringsdirektivet

Idag lanserar jag och Camilla Lindberg ett väljarkontrakt mot införandet av EU:s datalagringsdirektiv i Sverige.

Partierna velar hit och dit och vilka riksdagskandidater går det att lita på? Många väljare kände sig svikna efter FRA-omröstningen 2008.

Därför har vi skapat ett väljarkontrakt som riksdagskandidater som lovar och försäkrar att de ska rösta nej till ett införande kan skriva under. Alla som gör det kommer redovisas på den nya hemsidan www.nejtilldatalagring.se. Direktivets öde avgörs efter riksdagsvalet.

Kontraktet lanseras med en artikel i SvD:

"Skulle det införas i Sverige innebär det att en stor mängd information om oss medborgare ska lagras.

Vem som ringt vem och när, både gällande fast och mobiltelefoni. Vid mobilsamtal ska också den geografiska platsen vid start och slut av samtalet sparas. Dessutom ska alla e-postmeddelande och alla sms sparas och det registreras från vem och till vem och när de skickats. När du surfar på internet kommer din IP-adress, när du loggar in och ut och vem du är att sparas."


Du som är väljare - uppmana dina lokala riksdagskandidater att skriva under!
Du som är riksdagskandidat - gå till www.nejtilldatalagring.se och skriv under!

8 kommentarer:

Markus "LAKE" Berglund sa...

Lysande initiativ!

Jag ska sprida detta så gott det går i Centerupprops och Centerpari-kretsar.

Mathias Sundin sa...

Härligt!

Anonym sa...

Bravo Mathias,

Tyvär innebär ett kryss på dig, att man också måste lyfta en valsedel som står för masskonfiskering av miljontals människors privatkorrespondens och att våra barn ska kunna tvingas kissa i en plastmugg helt utan vårdnadshavarens godtycke.

Folkpartiets övervakningslinje är en liberal styggelse, kanske kandiderar du för fel parti?

Jag beklarar det, men önskar dig lycka till med ett enormt folkpartistiskt reformarbete, så kanske vi kan mötas 2014.

http://mikaelelmlund.wordpress.com/2010/03/18/snygg-fotnot-i-den-folkpartistiska-overvakningsvisionen/

Lars-Erick Forsgren sa...

Bra initiativ!
Men, som Mikael noterar, det är ett stort jobb kvar.
Det torde väl bara vara ett parti där samtliga kandidater är beredda att skriva på till 100%
(menar givetvis pp).

Skulle dock vilja se ett tillägg i "kontraktet".

Detta att den som blir invald inte heller låter sig bli utkvittad vid aktuella omröstningar och kommer att offentligt redovisa alla påtryckningar från partiledningen att böja sig.

Lars-Erick Forsgren sa...

Upplysning.

Jag bloggar om detta här:
http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/03/ett-kontrakt-om-att-folja-sina-loften.html

Mathias Sundin sa...

Mikael: Jag kandiderar definitivt för rätt parti, men för det håller jag inte med om allt. Detta handlar inte bara om FP, utan om alla partier. Att få in riksdagsledamöter i alla partier som lovar att rösta nej.

Lars-Erick: Jag tycker att det täcks av att det står att man lovar att rösta nej. Då kan inte tycka på avstår eller kvitta ut sig.

Det andra tycker jag inte ska stå med, det är upp till var och en - och jag tycker dessutom att det står i partiledningens fulla rätt att trycka på för sin åsikt. Dock inte med vilka medel som helst, såklart.

Olof Bjarnason sa...

Berömvärt initiativ Mathias! Det är bra att veta var man har vänner över partigränserna :)

Camilla sa...

Toppen Mathias, snyggt jobbat med hemsidan, jag är imponerad. Nu åker jag snart till Norge och Stortinget, där jag ska uppvigla norrmännen mot direktivet!
Tjingeling!