2011-04-09

En lördag bland andra

Läser om Karin Jonssons lördag. Jag önskar att jag hade en sommarstuga att åka till. Trivs bra i stan, men en stuga som andningshål vore fint. Är man uppvuxen på landet så är man. Det lugna susandet i träden behöver jag då och då.

Fick i alla fall gå runt lite i en trädgård i dag, även om det var inne i stan. I Arboga närmare bestämt. Vi hälsade på mormor som ville fira att lilla jag blivit trettiotre år. Förkylningen är inte helt bra, men det gick utan några större problem.

På vägen dit och hem lyssnade jag på Giganternas fall av Ken Follett. Han låter oss följa ett antal människoöden med start strax före första världskrigets utbrott. Det är de adliga som leder länderna och arbetarna som dör i skyttegravarna. Kampen för att kvinnor ska få rösta i England, och kampen för att någon över huvud taget ska få rösta i Ryssland. Finns inget bättre sätt att lära sig historia än genom skönlitteratur.

Inspirerad satte jag mig och började skriva när jag kom hem. Inser nu att jag inte ätit något och att jag suttit försjunken i det amerikanska och svenska pensionssystemet den senaste timmen. Behövs ju en del faktakoll när man skriver skönlitterärt.

Dags att bryta upp. Kolla på någon film. Black Hawk Down kanske?

Inga kommentarer: