2011-06-06

Inte bara nationaldag

Det är också den längsta dagen, Dagen D. För 67 år sedan, 6 juni 1944, landsteg de allierade trupperna i Normandie.


Ett av mina starkaste minnen alla kategorier är krigskyrkogården ovanför Omaha beach. Jag var tonåring, minns inte exakt men runt femton år. Var intresserad av andra världskriget och hade läst mycket om alla de stora slagen, inklusive landstigningen i Frankrike.

Men det var när jag gick där som jag för första gången förstod. Varje kors representerade en människa som hade dött på stranden. Raderna av vita kors sträckte sig så långt jag kunde se. Överallt man gick, vart man än vände sig: vita kors.

Och, insåg jag. Detta var bara de som hade dött här. Här på Omaha beach. Hur ofantligt många var det då inte som hade dött överallt annars?

De var en nästan fysisk känsla och den kommer alltid tillbaka när jag ser bilder som den ovan.

6 juni är också Sveriges nationaldag. Jag är en stolt svensk. Jag gillar Sverige och det svenska. Det jag gillar mest är vår tolerans. Jämför vi oss med andra folk runt om i världen är vi väldigt toleranta. Det är lättare att vara olik i Sverige, än någonstans i världen tror jag. Vi har en del kvar såklart, men vi har kommit långt.

Trevlig avslutning på nationaldagen - och skänk en tanke till de som dog på stranden för vår frihet, och vår möjlighet att vara toleranta.

Inga kommentarer: