2007-07-05

Sosselögner

Jag pratade precis med en tjej till mig som ringde och undrade om det skulle bli omval och regeringen skulle ta bort a-kassa, socialbidrag, barnbidrag, föräldraförsäkring och så vidare. Hon hade pratat med socialdemokrater på stan som hade påstått detta. Omval skulle det bli för att kristdemokraterna ville förbjuda abort och det var folkpartiet och moderaterna mot. Kristdemokraterna vill som bekant inte alls förbjuda abort. Inte något annat parti heller. Alla försäkringar och bidrag kommer finnas kvar som tidigare.

Jag tycker det är förbannat trist med den där typen av politisk kampanj. Man lurar och skrämmer människor som inte helt insatta i det politiska. Tyvärr är det inte första gången jag hör väljare som menar att socialdemokrater sagt så till dem.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Och jag hörde alliansare som svor på att Sverige var en närmast diktatorisk enpartistat, och sossarna inte stod långt efter Sovjet. Tja, ser man på.

Mathias Sundin sa...

Naturligtvis inte bra, men ändå skillnad. Vi går inte runt och påstår att skatterna ska upp till 100 procent osv.

Anonym sa...

Knappast mer än en kvanititetsskillnad, där man hörde alliansare utmåla sossarna som antidemokrater och jämförde dem med massmördare, medan ni blev jämförda med en mer extrem version av er själva. Erik Svansbo är/var väl även för att avskaffa a-kassan? Och ungcentern vill väl göra detsamma till förmån för något slags socialbidrag?

Mathias Sundin sa...

Ja, men det är ganska stor skillnad mellan att en enskild person i ett parti tycker något och Alliansen gör det.