2010-02-07

Offrade sina liv för demokrati

Det hugger tag i mig när jag läser om de två dödade svenskarna i Afghanistan. Jag tänker på lunchen med försvarsminister Tolgfors för ett par veckor sedan. Lars Lindén, folkpartist från Åby, beskrev hur det var att ligga och trycka i en grop under ett granatanfall. Lasse har varit ute på farliga FN-uppdrag i sammanlagt nästan fem år. Han betonade vikten av sjukvårdshjälp. Tolgfors försäkrade att det finns tillräckligt.

Trots det dör och skadas folk i krig. Det vet vi. Men det känns ändå extra mycket när det drabbar svenskar. Orättvist mot andra människor kanske, men rätt naturligt tror jag.

De två officerarna visste om riskerna och offrade sina liv i en kamp för demokrati och mänskliga rättigheter för människor långt borta från Sverig. Människor som de aldrig träffat.

I kriget ser vi alltid både det bästa och sämsta med mänskligheten. Svenskarna som är där nere nu står för det bästa.

På mitt kavajslag bär jag varje dag det gula bandet där det står "Stöd våra utlandssoldater". De finns att köpa hos fredsbaskrarna.se.

Inga kommentarer: