2008-10-29

Packa kappsäcken

Har packat ner det mesta nu tror jag. Jag packar alltid för mycket, men har försökt begränsa mig den här gången. Har gått rätt bra. Tur att man inte hade bokat flyg med Sterling. Inte för att SAS verkar så värst stabilt det heller.

Ska snart åka till Utrikespolitiska föreningen på Linköpings universitet. Vad jag ska prata om kan ni nog gissa själva. Sen tillbaka till Norrköping, snabb koll av packningen och så vidare till Stockholm. Min bror, som åker med, ringde i morse och kunde inte hitta passet. Det blir en timmes nervös väntan till han åter ringde och meddelade att det var återfunnet. Puh.

Kolla in Timbros rapport, SBAB, ett svenskt Freddie Mac?. Det är lätt att peka finger åt annat håll. Men man ska hålla rent vid egen dörr också.

1 kommentar:

Anonym sa...

SBAB lånar fortfarande ut till 95% av värdet och har såvitt jag förstått inga planer på att ändra detta. Dock finns det gott om konkurrerande institut och banker som bara för några månader sedan gladeligen lånade ut till 100%, men som nu valt att strypa utlåningen. Ska man fullfölja rapportens tankebanor kommer man snabbt fram till att övriga bankers agerande att strypa utlåningen i allra högsta grad bidrar till att förvärra kommande prisnedgångar. Frågan är vilket agerande som är värst? SBABs eller de institut som stryper utlåningen?