2008-10-09

Leva i världen

Jag och Lars Stjernkvist gästade idag lärarutbildningen på Linköpings universitet och pratade om vår syn på skolan och läraryrket. Vi fick inleda varsina 20 minuter och diskuterade sedan med studenterna. För mig var det extra kul eftersom jag själv läst på lärarutbildningen och började med just den här kursen, Leva i världen.

Jag berättade om den negativa trend vi ser vad gäller kunskapsutvecklingen i Sverige och vad vi ska göra åt det. Lasse pratade en del om hur viktigt läraryrket är och det är bara att instämma.

När jag ändå är inne på att instämma med Stjernkvist så kan jag fortsätta med satsningen på föreningarna i utanförskapsområden. Det är något folkpartiet har efterlyst länge, inte bara i Norrköping, och jag ser mycket positivt på det som presenterades igår. Har inte hunnit läsa några detaljer, men det ser väldigt bra ut.

Idrotten och föreningslivet behövs för att människor i utanförskap ska kunna lämna det. Grunden för att komma in i ett samhälle är naturligtvis ett jobb. Då behöver man kunna svenska om man är invandrare, det lär man sig bäst i samtal med andra. Utanförskapet gäller inte bara invandrare och den sociala kontakten och nätverket man skaffar sig i föreningslivet kan vara avgörande för att man ska komma in på arbetsmarknaden igen.

Nu ska jag till folkpartilokalen för lite retorikutbildning.

Inga kommentarer: