Jan Björklund tog i början av partiledardebatten upp en oerhört viktigt sak. Han pekade på miljöpartiets budgetförslag i riksdagen och alla deras förslag för att begränsa bilåkande. De vill höja skatter, införa förbud och regler. Med deras politik är de varsel vi ser på Volvo bara början. Siste man släcker lampan.
För övrigt kan man notera att vänsterblocket inte var överens inom ett enda av alla de områden som diskuterades. Alliansen var inte överens inom ett område, samkönade äktenskap, där kd sticker ut.
Självklart har vi i partierna olika åsikter, men vi klarar att förhandla ihop oss och vara tydliga med det vi lovar väljarna. Sådant ledarskap är inte minst viktigt i dessa kristider.
3 kommentarer:
Problemet är bensinen, hade Volvo och Saab börjat utveckla riktiga hybrider och/eller renodlade elbilar när tendenserna visade sig för 5 år sedan hade dessa varsel inte existerat.
Istället har vi en gammaldags boilproduktion som kräver skattepengar för att överleva.
Ingen industri kan gacka tiden, men man kan lära sig av den.
Har vi än så länge, trots varsel och att flera biltillverkare redan börjat ställa om sin produktion, sett något hos volvo/saab som säger att de ska börja utveckla elbilar?
Nope.
Ett företag som inte följer med sin tid kommer att gå under.
Likaså en ekonomisk politik som hjälper till.
Till scaber nestor
Skrattretande att du tror att om vi bara producerat rätt bilar så hade vi sålt dem. Problemet är mycket större än så. Alla biltillverkare drabbas. Även de som har små och bensinsnåla bilar för människor kan inte längre låna pengar för att köpa bilar. Bankerna lånar inte ut i samma utsträckning och människor vill inte ta risken i samma utsträckning som tidigare. Kom igen då du fattar varför Volvo får varsla så många. Det har inget med modellprogrammet att göra utan helt andra faktorer.
Vad menar du? Att det bara är att lägga ner all biltillverkning? Hm, det är många - även små företag som producerar bilar med vinst. Volvos problem är väl bl a just modellprogrammet och den i sin tur har gynnats av våra idiotiska tjänstebilsregler som är en politisk motivera subvention av svensk bilindustri... och fullkomligt käpprätt när det gäller miljö.
Men det är också Fords problem. Dock Ford var extremt miljöintresserade tidigt genom sin ägare. Men vad hände egentligen av det? Tror de missade tåget. Inte var tillräckligt duktiga. Dessutom. Volvo har gått bra lång tid. Nu en kris. Men kriser är överlevnad och nyutveckling också.
Skicka en kommentar