2007-05-24

Jag håller med statsministern

Folkpartiet förde igår fram att de vill titta närmare på höjda tak i sjukförsäkringen. Nu tillsätts en sådan regering där det kommer tittas på, men statsministern är avvaktande till fp:s hållning. Jag måste instämma med honom.

"Enligt statsminister Fredrik Reinfeldt klarar de med högre lön att täcka upp för lönebortfall genom försäkringar och avtal på arbetsmarknaden. -Det är bättre att resurserna samlas som ett stöd för dem med lägre inkomster, kommenterar Reinfeldt fp:s ståndpunkt för TT."

Jag tycker uppgörelsen mellan Allianspartierna är bra, där folkpartiet slogs för att taket och ersättningen i sjukförsäkringen inte ska sänkas. Bekämpa fusket och överutnyttjandet först, titta sen om det får effekt. Om inte, då kanske en sänkning kan vara aktuell.

Människor med inkomster på över 30 000 kr i månaden har inga problem med att skaffa privata försäkringar själva eller via sina fackförbund eller arbetsgivare. Det är bättre, precis som Reinfeldt säger, att fokusera de resurser vi ha på de som har allra minst pengar.

Om vi ska höja några ersättningar i sjukförsäkringen så är det för de som tjänar minst.

3 kommentarer:

Niklas Frykman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Niklas Frykman sa...

Jag tycks ha fuckat upp statistiken i mitt tidigare inlägg.

Men iaf - taket ligger ju inte vid 30000 utan vid 25000. 25 papp är inte någon våldsamt hög lön. Det är rätt lite om man har barn och hus och bil.

Mathias Sundin sa...

Okej, tack för påpekandet. Jag vet inte exakt vad kostnaden är för såna försäkringar. Men är det inte bättre att då sänka skatten än att höja taket?