2009-11-30

I morgon kopplas kablarna in till FRA

I morgon börjar FRA-lagen gälla. Kablarna kopplas in. En mycket trist dag för svensk demokrati. Att lagen kunde komma tillstånd berodde på att riksdagsledamöter inte vågade stå upp för sin egen åsikt. Om detta skriver jag idag i Corren:

"Något är ruttet i svensk demokrati när riksdagsledamöter röstar emot sin egen övertygelse. Det vill jag ändra på.
...
En majoritet av riksdagsledamöterna var mot FRA-lagen, ändå röstades den igenom. Låter det märkligt? Det är märkligt. Anledningen att den kunde gå igenom var att de riksdagsledamöter på den borgerliga sidan som var mot lagen vek sig för partipiskan.
...
Jag är Folkpartist, jag gillar de flesta av Folkpartiets åsikter och det mesta av vad regeringen gör. Men allting kan jag inte acceptera och väljarna borde få större påverkan på vad som sker i riksdagen. Svensk demokrati har problem, men de går att fixa genom att välja in fler orädda och självständiga personer i riksdagen."

Inga kommentarer: