2009-11-20

Konspiration?

Så fort jag ska gå upp i talarstolen, så tar förhandlingspasset slut och de kvarvarande frågorna skjuts på framtiden (vilket brukar innebära lördag kväll och natten till söndag). Konspiration? Närå, taskig tur bara. Det innebär hur som helst att jag ännu inte varit uppe i talarstolen. I morgon blir det nog däremot många besök. Vi börjar med arbetsrätt på förmiddagen, sen föräldraförsäkring, kamphundar och upphovsrätt. För att nämna några.

Trots brist på talartid har jag nått en liten framgång. En motion, skriven av Birgitta Ohlsson, som jag också undertecknat, om en svensk minnesdag för Raoul Wallenberg gick igenom.

Mer talartid har det blivit för Jan Björklund. Han höll sitt anförande idag och det var som vanligt av hög klass. Tydlig framtidsoptimism, tro på globalisering, starkt stöd för Sveriges insats i Afghanistan och inte minst tydligt om att arbetsrätten behöver förändras och skatterna överlag måste sänkas. Mycket positivt!

Det finns många godbitar i talet, här är en:

Miljöpartiets mantra är ”tänk globalt – handla lokalt”. Det betyder i verkligheten ”handla inte med Afrika, men tänk gärna på dem.”

Vi liberaler tänker på Afrika. Därför säger vi ”tänk globalt, och handla globalt!”


Nu är det landsmötesmiddag. Jag och två partikamrater från Östergötland har bestämt oss för att cykla från hotellet och dit! Ingen av oss verkar vara någon friluftsmänniska direkt. Om vi kommer överleva är oklart. Ses på andra sidan - förhoppningsvis.

För er som vill hänga med i vad som händer på landsmötet så finns landsmötesbloggen.

På Makthavare.se finns en intervju med undertecknad.

Inga kommentarer: