2007-08-25

Svar till Widar

Jag svarar Widar Andersson idag i Folkbladet. Han har dock ändrat min inledning från det som jag skrev på bloggen igår:

Widar Andersson tycker att jag tänker bakvänt när jag vill att kommunens näringslivsdirektör ska ha erfarenhet från näringslivet.

Nu står det i stället:

Widar Andersson tycker på Folkbladets ledarsida igår att jag tänker bakvänt. Han menar att det är bättre om näringslivsdirektören har erfarenhet från kommunen och kan guida företagen i den kommunala byråkratin.

Sånt där tycker jag är trist. Widar ändrar naturligtvis eftersom min inledning var lite för dräpande. Det framgår numera inte ens av inledningen att min kritik bestod i att man borde ta en person med erfarenhet från näringslivet. Hans ändring förstör min insändare och gör mitt svar sämre. Bara för att han själv inte ska få lika tuffa motargument. Oerhört trist. Sånt här gör att man inte direkt blir sugen på att skriva i Folkbladet.

Resten av artikeln ser okej ut:

Hans argumentation bygger på att kommunen inte har några, eller för få, personer med kommunal erfarenhet. Så är inte fallet. Det finns gott om kommunal kompetens inom näringslivskontoret och inte minst inom kommunen. Däremot skulle det behövas fler personer med erfarenhet från näringslivet.

Jag, som har bakgrund som småföretagare, vet att man också måste förstå företagens villkor och behov om man ska kunna hjälpa dem i byråkratin. Det handlar inte heller bara om, som Widar Andersson skriver, att ge företagen konkret handledning. Det handlar om att rensa bland snåriga regler. Då måste man förstå vad som behöver rensas. Att förstå företagen är svårare om man själv inte varit företagare.

Till ekvationen kan vi lägga Svenskt Näringslivs ranking, där Norrköping ligger på föga hedrande plats 153 (av 290), svagt bakåt från året innan. Området där vi ligger näst sista, och tappar kraftigt, är "kommunala tjänstemäns attityder till företagande", plats 246 av 290. Endast slaget av "kommunala regler och byråkrati" på plats 251.
Vi ligger också väldigt dåligt till, plats 237, när det kommer till "kommunens service till företagen".

Jag vill poängtera om att detta inte handlar om den person som blivit utsedd till jobbet som näringslivsdirektör. Han är mycket kompetent. Men som sagt, kommunen behöver inte mer kunskap om kommunen, utan om näringslivet. Norrköping har mycket stor potential. Här bor många kreativa människor och finns många duktiga företagare. De får inte hindras av kommunal byråkrati och krångliga regler.

Nu ska jag borsta tänderna och dra iväg till Linköping. Klüft klarade precis 1.95 i höjdhopp. Inte illa klockan kvart över sju. Själv orkade jag knappt lyfta ögonlocken för att titta.

Inga kommentarer: