Högskoleverkets nya chef verkar klok. Han konstaterar den krassa verkligheten, att Sverige inte har något universitet i världstopp. Ska ett litet land vara med i toppen krävs det att samla resurserna. Därför vill han minska antalet universitet till typ fem:
"Södra Sverige, Västsverige, Linköping/Norrköping, Stockholm/Mälardalen och Norrland."
Extra bra såklart att han pekar ut Linköping-Norrköping och inte heller så konstigt. Det är ett stort universitet som ligger bra till inom vissa områden. Dessutom med två tunga städer som backar upp.
Andra håller med och rektorn för Karlstad universitet pekar på det som är troligt, att antalet utbildningsorter inte kommer minska, men samordnas.
Har varit nere på stan en stund idag och fikat lite, efter att tvätten var hängd. Tittade förbi hemma hos brorsan som börjar få ordning i lägenheten. Den blir riktigt läcker. Fin utsikt över Strömmen (eller ån som mor min säger, får rätta henne konstant). Ska försöka plöja igenom lite fler motioner nu. Börjar bli irriterad på de som skriver motioner på tio A4-sidor. Hur tror de att någon orkar läsa det? När man väl kommer till att-satserna är man minst sagt fientligt inställd.
Newcastle ser ut att börja arta sig (trots alla skador). 1-0 mot Sampdoria, 2-0 mot Juventus. Nya killen Alan Smith gjorde målet idag. Tydligen tufft mittfält med Butt, Geremi och Smith. En vänsterback sägs vara signad. Den delen som verkligen har saknats. Med ytterligare en mittback så känns laget komplett och bredden är tillräcklig. Tyvärr såldes inte Dyer till West Ham. Gillar inte den killen. Hög lön, ständigt skadad. Hoppas nån annan klubb vill ha honom.
9 kommentarer:
Förslaget är helt nödvändigt. Många lokala högskolor som tar hand om grundutbildningen och ett litet antal kvalificerade universitet som garanterar världsklass på den högre utbildningen.
Sen vet jag inte om Stockholm/Mälardalen kan vara ett universitet; Uppsala universitet, Stockholms universitet, KTH, KI m.m. är ju i stort sett halva universitetssverige. Men det är klart vi skulle ju få ett av Europas största universitet...
Tror inte det är riktigt realistiskt med Linköping/Norrköping som ett av de 5. I jämförelse har Skåneområdet rung 1.5 miljoner invånare, Stockholm-Uppsala runt 2 miljoner, och Linköping-Norrköping 150 000.
Helt otankbart att inte lata Uppsala Universitet vara kvar pa egen hand, Tillsammans med Lund och KTH och KI ar de atminstone kanda i varlden.
Märkligt med denna fokusering på "elitforskning" och hej å hå. En stor del av förklaringen till att så få lärosäten hamnar på internationella rankinglistor är ju att mängder med forskare inte försöker publicera sig i de engelskspråkiga internationella tidskrifterna utan istället bara skriver artiklar på svenska. Klart som fan att dessa inte märks internationellt. Att välja att skriva på engelska kan dock knappast beskrivas som en krävande elitgrej som kräver extra resurser. Enda som krävs är skärpta policies på institutionerna.
Vi måste nog sluta se vilka universitet som är kända för oss svenskar. Det är inte samma sak som att de är bra. Uppsala och Lund placerar sig inte högt på rankinglistorna internationellt.
Anonym 1: Du får nog plugga på lite mer innan du uttalar dig. Ca 450 000 bor i Fjärde Storstadsregionen, alltså Linköping-Norrköping.
Anonym 2: Där tror jag du har helt fel.
Tycker också att Flodström som vanligt är klarsynt och inte minst modig. Det enda problem jag ser är Stockholm/Uppsala - slå ihop två så stora enheter tror jag inte är tänkbart, och att degradera det ena till högskola ser inte heller speciellt sannolikt ut. I övrigt är förslaget alldeles utmärkt. Det känns ganska tydligt att V,Ö,K inte var redo att bli universitet.
Anonym 2: Att bra forskare inte skulle försöka puplicera i internationella tidskrifter är rent nonsens. Svenska som publiceringsspråk står antagligen för en promille eller så och att vara "bra" i den gruppen är inte ett seriöst mål som forskare. Kort sagt; de som inte publiceras internationellt håller inte måttet.
Flodströms förslag är ytterligare ett exempel på den rådande tendensen att se den akademiska verksamheten mer i termer av entreprenörskap kopplat till arbetsmarknadens förändringar, än utifrån dess möjligheter till ett genererande av kritisk kunskap.
Kunskapens kan inte endast följa i ekonomins ledband.
Fokuserande på kunskapens nytta, dess kvantitativa jämförbarhet med annan kunskap, kommer i längden knappast att gynna forskningens självständighet och möjligheter till utveckling utanför den rådande politiken och ekonomin.
Lennart Räterlinck, Sociolog
Nyheten för dagen är Högskoleverkets nye chefs förslag om att minska antalet universitet i landet från dagens 14 till 5. Han kan ha grund för förslaget vars syfte är att höja på kvaliteten på utbildningen och för att bättre kunna konkurrera med utländska universitet. Förslaget går därenot stick i stäv mot vad som händer under universiteten, det allt mer växande utbudet av friskolar på gymnasial nivå. Den utvecklingen motiveras, med all rätt, att kvaliteten på utbildningen bli bättre om de kommunala utbildningsinstanserna får konkurrens. Är det inte här vi har (och har haft) en av grundorsakerna till att den sammantagna utbildningskvaliteten i landet försämrats kraftigt i jämförelse med andra länder. Dvs i nivåerna under universiteten.
Varför inte göra mer insatser på den gymnasiala nivån för att förbättra - öka kraven på lärarkompetens, öka kraven på elever, införa fler betygsnivåer för att i nästa steg höja ribban för inträden på universitet.
Varför inte specialisera universiteten mer, ex. mer samarbete mellan universitet som har läkarutbildningar, mer samarbete mellan universitet som har tekniska utbildningar, ex de tekniska universiteten KTH, Chalmers, Luleå och Lund skulle kunna forma en grupp med delat ansvar för de tekniska utbildningarna i landet. En bra regional spridning mellan utbildningsställena, med möjlighet att samverka på många olika sätt, dessa tekniska universitet kunde ex vis fördela forskningsinriktningar mellan sig så att alla inte håller på med samma saker, fördela forskningspengar mellan sig, låta forskare och lärare, professorer arbeta på en eller flera av universiteten (med andra ord samverka om den pedagogiska kompetensen), verka för elevutbyte (speciella kurser ges på den mest lämpliga orter). Det här kanhända skulle minska på konkurrensen mellan de inhemska universiteten men garanterat förbättra konkurrensen internationellt. Vilket ju är Högskoleverkets chefs andemening i förslaget.
Mitt förslag innebär självfallet att övriga universitet inte ska ges möjlighet att ge likande eller motsvarande utbildningar som det tekniska universiteten.
Skicka en kommentar