2008-09-13

Willner och Idrottsparken

Jag har ett par gånger uppmanat Mats Willner att precisera varför han inte håller med mig om avtalet mellan IFK och Norrköpings kommun angående Idrottsparken. Han svarade för några dagar sedan vilket är utmärkt. Jag tänkte göra detsamma nu.

Först det här med "enkla politiska poäng" som Mats upprepar hela tiden. Jag tycker det är en trist anklagelse. Jag tar upp alla de saker jag tycker är fel i avtalet, varav en del såklart är allvarligare än andra. Varför är det att "ta enkla poäng?" Mats är också kritisk till vissa delar av avtalet, om jag bara är mot det, tar jag inte enkla poäng då? Varför är kritik mot vissa delar av avtalet legitim kritik medan annat är enkla poäng?

Nåja, till själva sakfrågan. Mats tar först upp namnrättigheterna och menar att IFK är bättre lämpade att sälja namnet än kommunen. Det har han en poäng i men är inte ett tillräckligt starkt argument för att skattebetalarna ska gå miste om ungefär tre miljoner kr per år.

Det andra är den kommunala logen. Så här skriver Mats:

"Att kommunen får en loge till sitt förfogande - gratis - ger kommunen en suverän chans att bjuda sina invånare, som har det jobbigt och tufft i livet att gå på fotboll "live". Det är så jag ser logen."

Han hänvisar också till landstinget som bjuder sjuka barn på hockey o Cloetta Center. Alla delar i det här kontraktet är till IFK Norrköpings fördel förutom just detta med logen. Jag har mycket, mycket svårt att tro att logen är till för att barn med svårigheter i livet ska få sitta där. När jag frågat har jag fått svaret att logen är till för att politiker ska kunna representera där. Bjuda in andra politiker, näringslivsföreträdare med mera.

Men om någon lovar att den bara ska vara till för utsatta barn - då ändrar jag mig direkt.

IFK slipper hyreshöjningar de första tre åren vilket Willner menar inte är ovanligt. Det stämmer. Men problemet är om du lägger ihop det med allt annat i avtalet. Då är alla förbättringar till IFKs fördel. Alla dessa delar minskar hur mycket IFK behöver betala. Det är inte en slump.

Mats skriver i slutet så här:

"Idrottsparken är en historia för sig, men bygget är i gång och man måste reda upp och reda ut det här en gång för alla."

Ja, självklart måste vi reda upp den här soppan. Men vi kan inte göra det genom att acceptera sånt som är dåligt. Mitt perspektiv är mycket bredare än bara IFK Norrköping, fotbollen och idrotten. Jag försöker se till hela kommunen. Då är det inte rimligt att fördelar smygs in i ett avtal samtidigt som 80 personer sparkas i hemtjänsten.

Mitt minimikrav är att det som bestämdes i KF med en uppdelning av hyran 50-50 också ska gälla. Det som bestämdes är illa nog för skattebetalarna, det får inte gå längre.

Inga kommentarer: