2008-09-06

Apropå blåst

Meteorologen Martin Hedberg skriver på nya intressanta sidan Newsmill om orkanen Gustav och republikanernas konvent:

"Gustav föddes långt ute på Atlanten, utanför Afrikas kust, ungefär samtidigt som McCain kontaktade Sarah Palin, guvernör i Alaska för att fråga om hon ville bli hans presumtive vice president. Gustav växte sig till en orkan när Palin presenterades för världen. Och Gustav sveper in över New Orleans lagom till Republikanernas crescendo, konventet.

Är orkanen Gustav ett verk av naturens slump, eller är det någon som försöker säga oss något viktigt?"

Ja, jösses. Jag svarar honom i artikeln "Apropå blåst":

"Ibland påminns man tyvärr att ordet blåst inte bara är en beskrivning av vindar."

1 kommentar:

Anonym sa...

Din respons på Martin Hedbergs artikel var väldigt oartig och dessutom meningslös.

Jag vill försvara Martin genom att posta hans respons på din artikel:

"Det var ju fyndigt tolkat Mathias. Men om du hade läst artikeln och kommentarerna så hade du inte blandat in någon gudstro i argumenteringen. Och du hade förstått att jag inte vare sig ville eller trodde att det skulle lösa några problem att konventet påverkades av orkanen Gustav.

Det är korrekt att McCain tagit klimatförändringarna på betydligt större allvar än Bush, men det år också så att McCain uppenbarligen inte gjort sin hemläxa rörande klimatförändringarna när han nominerade Palin till sin vicekandidat. Palin är fortfarande inte riktigt säker på om människan har något med klimatförändringar att göra: ”I'm not one though who would attribute it to being man-made".

Du har ju uppenbarligen insett både hotet från klimatförändringar och registret av nödvändiga åtgärder och jag respekterar dig för det liksom dina åsikter om demokrater och republikaner. Men jag kan inte förlika med mig att bli anklagad för någon indirekt gudstro, att att vara okunnig som resultat att avsiktlig misstolkning eller att bli kallad blåst. Vanlig saklig respekt förtjänar både du och jag."

-Martin Hedberg

Jag är inte Martin Hedberg, utan en svensk medborgare som tycker att du har betett dig barnsligt.

//Anon