2008-09-07

50 spårvagsmiljoner i sjön?

I veckan beslutade sig socialdemokraterna för att bygga ut spårvägen även utan statsbidrag. Det fanns tydligen också krav på att kolla kalkylerna lite bättre, det kan jag instämma i. Tidigare i år berättade hela vänsterkoalitionen att de funderade på om det går att bygga utan statsbidrag.

Jag tror att det kan vara ett rejält misstag att ta sådana ställningstagande nu. Infrastruktminister Åsa Torstensson och regeringen försöker få ihop en infrastruktsatsning. Det enda vi vet är att många kommer bli missnöjda. Det är nämligen så att den förra regeringen lämnade ungefär 90 miljarder efter sig i ofinansierade löften. Alltså infrastrukturprojekt för 90 miljarder som det inte finns pengar till.

Lägg till det flera nya projekt och var och en förstår att det går inte att klara av på fyra år.

Om en kommun då signalerar att vi kan klara våra investeringar utan statsbidrag - tror ni det ökar eller minskar chansen att få statsbidragen?

Jag är rädd att det kan bli så att vänsterkoalitionens beslut innebär att ungefär 50 spårvägsmiljoner har kastats i sjön. Jag hoppas verkligen att jag har fel.

UPPDATERING: Jag insåg precis att alla kanske inte har lusläst kommunens budget (det borde ingå i undervisningen redan i lågstadiet). De 50 miljoner jag pratar om är alltså den ungefärliga summa som kommunen skulle kunna få i statsbidrag.

Inga kommentarer: